Friday, April 13, 2007

לכבוד ד"ר בן אליעזר

היום הגיעה למרפאה גלית בת ה-8 חודשים עם אמה לביקורת, לאחר שגילתה שבתה לוקה במחלת הסיסטיק פברוזיס, והחלטתי לעשות לה בדיקה כללית.תוך כדי הבדיקה הכללית שמתי לב למספר תופעות שחלו אצל גלית מאז גילוי המחלה,לדוגמא:ברגע שבדקתי את נשימתה,היא לא הייתה תקינה,הבחנתי בדלקת ריאות, והיא התלוננה על קושי לנשום והוסיפה גם שקשה לה לעסוק בפעילות גופנית.
כשהעמדתי אותה על המשקל שמתי לב שמשקלה נמוך ביותר,וכאשר לחצתי לה בנקודות שונות על בטנה התלוננה על כאבי בטן.
לאחר שאמרתי לאם על התופעות הללו נראתה מבולבלת לחלוטין,לכן נתתי לה קצת רקע על כל תופעה.
הסברתי לה שעקב הפרשה דלה של כלור ונתרן מהצינוריות אין ספיחת נוזלים וההפרשות נעשות צמיגות וגורמות לחסימות בכל מיני מערכות בגוף כמו: דרכי הנשימה,ושלכן קשה לה לנשום,ועקב כך לעסוק בפעילות גופנית.
עוד אמרתי לה שעם התקדמות המחלה, בריאות מתקיימות תופעות שונות בסימפונות ובדרכי האויר ושכל השינויים האלה מפחיתים את יכולת הריאות להעביר חמצן לדם.
בקשר לתת-המשקל הסברתי לה שהוא נובע מתת-ספיגה אשר היא תופעה שכיחה מאוד בקרב חולי סיסטיק פברוזיס. הוספתי ואמרתי שעל פי רוב קל לטפל בבעיות העיכול של מחלת הסיסטיק פיברוזיס, והן אינן מהוות בעיה קשה לרוב החולים.
בקשר לכאבי הבטן והאי נוחות,הסברתי לה שתופעה זו נובעת גם כן מתת ספיגה והתנפחות המעיים. תסמין זה עובר בדרך כלל עם הטיפול בתת-הספיגה.
לאחר שנתתי לאם המבולבלת הסבר קליל נראתה מיואשת והחלטתי לתת לה קצת תקווה על ידי נתינת כיוון בדרך טיפול בגלית.
להלן שיטות הטיפול שהמלצתי לגלית:
טיפול ריאתי- הסברתי לה שטיפול בסיסטיק פיברוזיס מתמקד בראש ובראשונה בבעיות הריאה.ושדלקות ריאה חוזרות וירידה בתפקוד הריאתי הן הגורמים העיקריים לחולי ולתמותה ב-סיסטיק פברוזיס.
לכן מטרות הטיפול הן להשיג תיפקוד טוב יותר של הריאות ולשם כך יש מספר שיטות:
שימוש בתרופות אנטיביוטיות לעיתים קרובות, שאיפה של תמיסות באינהלציה המסייעות לריכוך ופינוי הליחה.
נתתי לה מרשמים לתרופות אנטיביוטיות,ולתמיסות אינהלציה.
טיפול במערכת העיכול- הסברתי שבעיות העיכול בקרב חולי סיסטיק פיברוזיס גורמים להפרעה בספיגה של שומנים, חלבונים ופחמימות. על כן, חולה צריך לצרוך כמות כפולה של מזון מזו של אדם בריא. המלצתי לה לצרוך אנזימי לבלב, בכדורים או אבקה, המסייעים לעיכול של המזון,לאכול תזונה עתירת קלוריות, חלבונים וויטמינים מסיסים בשומן.
חוששני שעליתי בביקור הזה עם גלית על הרבה קצות מזלג בקשר למחלתה.התרחשו אצלה אפילו עוד מספר תופעות שלא הצלחתי לאבחן וחוששני שטיפולם מסובך יותר.לכן, לפי המצב של גלית ומספר התופעות שאני הצלחתי לאבחן,אני שולחת אותה אליך שנית.אני בטוחה שתוכל לתת לה יותר הסברים וטיפולים יותר מעמיקים אשר כמובן יקלו עליה.
בברכה,ד"ר גבע

No comments: